by Sdr. Omme Løbet Sdr. Omme Løbet

Foråret er på vej – så vejret er ikke længere en undskyldning for ikke at finde løbeskoene frem og komme i form til Sdr. Omme Løbet.

Løb er en af de absolut bedste og mest effektive motionsformer, hvis du ønsker at forbedre din sundhed.

Nogle løber for at tabe sig, andre ønsker at forbedre deres kondition eller almene sundhedstilstand. Og så er der dem, som har et mere veldefineret mål som for eksempel at kunne løbe 5 km under 30 minutter eller gennemføre et maraton. Ens for alle er dog glæden ved at løbe, og glæden er i sidste ende det altafgørende mål, som får en til at blive ved hele livet.

Sdr. Omme IF Atletik og Motion giver her et par gode råd til at komme godt i gang – og få succes med din løbetræning.

1. Løb og gå, løb og gå. 5 x 2 minutters løb med 1 minuts gå-pause er lige så effektivt som 10 minutters løb uden pause, men er mere overskueligt og skånsomt i opstartsfasen.

2. Løb to gange om ugen de første to måneder. Træner du mindre, er effekten af den enkelte træning stort set tabt inden du løber igen. En eventuel tredje træningsdag, kunne være en rask gåtur som også er med til at styrke kroppens sener og muskler.

3. Tænk ikke på dit løbe-tempo i starten. Det vigtigste er, at du er kommet i gang med løb og får etableret en fast rytme i din træning.

Har du aldrig løbet før eller ønsker du at komme i gang efter en lang vinterpause, så begynd langsomt. Løb kræver tålmodig og det er vigtigt at du giver din krop tid til at vænne sig til den store belastning i sener, led og muskler. Alt for mange stopper desværre med at løbe efter kort tid pga. skader og deraf manglende motivation.

Allerede efter få ugers træning, kan du mærke, at det er blevet nemmere at løbe, og det er fordi din kondition er blevet bedre. Kommer du igennem de første 2-3 måneders træning, er gevinsten for de fleste, at de ikke kan undvære de ugentlige løbeture, alene fordi de giver velvære og stor tilfredsstillelse i dagligdagen.

God fornøjelse med din træning frem mod Sdr. Omme Løbet 3. maj.